קואוצ'ינג, אימון אישי, היא פרקטיקה מקצועית, אשר מטרתה ללוות אנשים ליצירת שינוי בחייהם, להשיג מטרות מוגדרות (או כאלה שצריך להתוות),ולמצות את מקסימום היכולות להשגת שביעות רצון (ואף למעלה מזה) מחיי היום יום של המתאמנים. הכל בעזרת מיצוי החוזקות האישיות ולפי מצפן הערכים האישי של כל אחד ואחת. אימון אישי בגישה פסיכולוגית הוא אחת האפשרויות, לצד זאת, קיימות שיטות אימון מגוונות מעולמות תוכן שונים המאפשרים לגברים ולנשים אימון אישי להעצמה אישית. גם בישראל, כמו ברחבי העולם, המקצוע "אימון אישי" והשימוש בפרקטיקה הזאת בקרב אנשים המעוניינים לשפר את איכות חייהם באמצעות תהליך ממוקד ויעיל, תופס תאוצה.

מקורות וגישות – אימון אישי להעצמה אישית

כאשר אנו חווים קושי, מועקה, על סף משבר או בתוך משבר, ולא מצליחים "לצאת מזה" אנחנו פונים לעזרה (ואם לא, אז כדאי שכך נעשה). COACHING, הינו כלי לגיטימי ופופולארי מאוד בעשור האחרון, והוא נשען על מקורות מגוונים אשר מעשירים אותו כמקצוע פוסט מודרני והשימוש בו הופך להיות יותר ויותר מקובל על בני כל הגילאים. ההשפעות והמקורות מגיעים מעולם הפסיכולוגיה והניהול, עולם הספורט והחינוך, הסוציולוגיה ועוד. יחד ובמקביל להתעוררות חשיבות השוויון המגדרי, נשים רבות נוטות להיעזר במאמנות להשגת העצמה נשית. אני באופן אישי , במסגרת עבודתי כמאמנת אישית, נחשפתי ואימנתי נשים מגיל 19 ועד גיל 70, ועוד היד נטויה. התהליך מסייע לאבחון של המצב הרצוי מול המצב המצוי, יוצר שינוי ממוקד מטרה, מעצים ומועיל.

אימון אישי בגישה פסיכולוגית - הוויה

אנשים רבים נמנעים מטיפול פסיכולוגי מכיוון שהוא נתפס בעיני רבים כטיפול ארוך, מייגע, יקר וכרוך בסטיגמה לא חיובית, לכן מחפשים אלטרנטיבות אחרות.

בשנים האחרונות, פסיכולוגים רבים או מטפלים מעולם הפסיכולוגיה (כגון פסיכותרפיסטים), מוסיפים לארגז הכלים שלהם קורס אימון אישי כדי להעניק אימון אישי בגישה פסיכולוגית. בעלי מקצוע רבים מגוונים פונים גם הם לרכוש כלים אפקטיביים של עולם האימון האישי, כדי לקדם את עצמם או כדי להרחיב את התמחותם – בין המאמנים אפשר למצוא מנהלים, מחנכים, אנשי משאבי אנוש ועוד.

בעולם האימון האישי יש יותר מגישה פסיכולוגית אחת, וכולן עוסקות בהוויה של המתאמן :

  1. הגישה הפסיכודינמית (מבית היוצר של ריצ'רד קילבורג), והיא ממוקדת ברגשות, מנגנוני הגנה, תת מודע, וכדומה. היא עוסקת במה שלא עובד, לכן היא איטית למדי.
  2. גישת הגשטלט – עוסקת בתבניות שמלוות את המתאמנים. עוסקת בלמידת הצרכים והחוויות, תוך התנסות חוזרת.
  3. אימון קיומי (אקזיסטנציאליסטי) עוסק בתפיסת העולם של המתאמן כולל הגדרות יסוד וחיפוש אחר בהירות קיומית. החיסרון של הגישה הזאת נובע מעיסוק מלא בהוויה ולא מספקת נגיעה לעשייה.
  4. אימון אונטולוגי (חקר ההוויה האנושית) מורכבת מה"יש" של המתאמן ברמת השפה, הרגש והגוף. השינוי של המתאמן יבוא משלוש המקורות הללו.
  5. האימון הרוחני – מורכבות משיטות שונות, כולן עוסקות בספירות העליונות (לאו דווקא דת) ומציעות למתאמן להתחבר אל משהו "גדול". לדוגמא – שיטת "הסוד" שמדברת על מחשבה יוצרת מציאות.

גישות ביניים או גישות משלבות הוויה ועשייה

לפי גישות אלה, המאמן עובד עם המתאמן גם על ההוויה (BEING) וגם על העשייה (DOING)

  1. אימון הוליסטי – עוסק בחיבור של גוף ונפש ובדרך כלל משלבת טיפול בגוף מלבד שיחה אימונית.

  2. אימון קוגנטיבי התנהגותי – גם הוא שייך לגישה הפסיכולוגית במידה מסוימת, ומתמקד בחסמים של המתאמן ושינוי בדפוסי חשיבה.
  3. הגישה הקו-אקטיבית (מייסודה של לורה וויתוורת' עם השחקנית קארן קימסי-האוס), מתמקדת במיומנויות מעשיות של המתאמן בשילוב יצירה משותפת עם המאמן.
  4. הגישה המשולבת – זו הגישה שאני עצמי למדתי במכללת תוצאות – המאמן והמתאמן עובדים יחד על שלושת מעגלי החיים של המתאמן (הוויה, עשייה, ויחסים) ובעזרת סט כלים מגוון ומיומנויות אימון מקצועיות מחוללים שינוי בחיי המתאמן.
  5. פסיכולוגיה חיובית – בעקבות מחקרים במדעי ההתנהגות והפסיכולוגיה – עולה כי אנשים מצליחים להשיג אושר כאשר הם מתמקדים בחוזקות שלהם, באפן פרקטי, וממוקד עשייה ותוצאה.

אני באופן אישי, למדתי על הרקע ההיסטורי של תורת הפסיכולוגיה החיובית וכיצד ניתן ליישם אותה עם המתאמנים שלי. לקחתי משם את האסטרטגיה לשינוי בהרגלי חשיבה ולהגברת תחושת האושר תוך שימוש בעקרונות הפסיכולוגיה החיובית – למשל – איתור וחיזוק החוזקות תוך "הזנחת החולשות".

(כתבתי על כך מאמר נפרד בבלוג שלי ואתם מוזמנים לקרוא שם).

אימון בגישות ממוקדות עשייה

גישות אלה מתמקדות בעשייה של המתאמן, בכל מה שניתן להעריך ולמדוד, ולהשגת תוצאה נחשקת.

  1. אימון מיומנויות – משמש בעיקר בארגונים, שרוכשים את שירותיהם של מאמנים לפיתוח מיומנויות מעשיות אצל עובדיהם. האימון יהיה ממוקד למכירות, לתקשורת אפקטיבית, לעבודת צוות וכדומה. אני, כמאמנת עם רקע ניהולי, מוצאת כאן כלים מצוינים לעשייה. כמו כן, משתמשת במיומנויות האישיות שלי ככותבת בהנחיית סדנאות כתיבה אימוניות, מה שמשלב מספר תחומי עניין גם יחד לטובת המשתתפים.

  2. אימון ממוקד פתרון – עוסק בבעיות קונקרטיות, תוך הגדרת צורך, מטרה ותכנית פעולה.

  3. אימון תוצאתי – עוסק בהגדרת התוצאה המבוקשת (אחת מתוך 6 או 7 תחומים) ובחינת הפעולות הנדרשות להשגת התוצאה המיוחלת.

ענת מנדל - המסע המופלא אלייך

שיטת האימון שאני למדתי, כפי שהזכרתי לעיל, עוסקת בשלושת מעגלי החיים של המתאמנות והמתאמנים שלי. אני מאמינה בגישות המשולבות, ויותר מכך, בהתאמה אישית של שיטת האימון לצורך האישי של המתאמן או המתאמנת שלי. מלבד הכלים שרכשתי במסגרת ההסמכה והפרקטיקום כ- LIFE COACHING אני מביאה איתי את הניסיון העשיר שלי בעולם הניהול והאדמיניסטרציה מצד אחד ומעולם הכתיבה, החשיבה היוצרת והחשיבה החיובית מהצד השני.

אני מאמינה בהגשמת חלומות (מניסיון אישי ומעשי) והמוטו שלי לרשותכם – "כשחוזקות וערכים נפגשים, חלומות מתגשמים" .