כשמנסים להגדיר אושר, אפשר להגיע לאין ספור אפשרויות. כמעט כמו  הגדרה לאהבה.

כל אדם מגדיר אושר אחרת. יש אנשים שמאושרים מרגעים קטנים בחיים, יש כאלה שחושבים שהם מאושרים ולא יודעים להגיד ממה, יש אחרים שמחפשים אחר האושר בתוך עצמם, ואחרים שמחפשים את האושר שמגיע להם מידי אנשים אחרים. אנשים לא מעטים כלל לא מיחסים חשיבות לאושר ופשוט... חיים.

אימון אישי הוא כלי נפלא לאלה שמבקשים לחיות חיים מאושרים בזכות עצמם.

העצמה אישית להשגת אושר

בדרך כלל מגדירים אושר כתחושה של שמחה וסיפוק מהחיים הטובים. ככלל, אם את או אתה חשים שאתם מאושרים באופן כללי, זה יהיה יציב ורמת האושר תעלה או תרד , זמנית, לפי אירועים כאלה ואחרים שקורים לנו בחיים. אחרי אירועים משמחים אנחנו "נרחף מרוב אושר" ונחייה בתחושה של HIGH . אחרי נסיבות קשות התחושה תהיה של DOWN . בכל מקרה, לפי מחקרים שונים בפסיכולוגיה, אנחנו בדרך כלל חוזרים לאותה רמת אושר בסיסית אליה אנחנו מורגלים.

מרטין סליגמן  (פרופ' לפסיכולוגיה ונשיא האגודה הפסיכולוגית האמריקנית בעבר) מציג בספרו "אושר אמיתי", מחקרים רבים לפיהם אנשים מאושרים חיים יותר שנים, ובין היתר הם בריאים יותר, יצירתיים יותר, ומצליחים יותר בחייהם.

במסגרת קורס LIFE COACHING וקורס מיינדפולנס, הכרתי לעומק את ענף הפסיכולוגיה החיובית ואת המחקרים של פרופ' סליגמן הידוע והטוב. לפיו, ישנם שלושה מרכיבים עיקריים של אושר ולפיכך אפשר להגדיר, באופן כללי, שלוש רמות של חיי אושר:

  1. החיים הנעימים = מדברים על כיצד אני חווה ומיישמת תחושות ורגשות חיוביים בחיים בריאים ונורמליים בכל מסגרות החיים: משפחה, עבודה, חברים, פנאי וכו'.
  2. החיים הטובים = ההשפעה החיובית שיש לעיסוקים שלי בתחומים בהם אני טובה, כשרונית, מוצלחת, ואיך להגיע למעורבות ועניין כדי לחוש סיפוק ומלאות עצמית.
  3. החיים בעלי המשמעות = כיצד אני חיה כשאני מרגישה חלק ממשהו גדול (מהקהילה, מהטבע, מהארגון) והרצון לחיות את החיים האלה ממש.

 

על פי הפסיכולוגיה החיובית, עדיף לנו להעצים את החוזקות שלנו, ולחשוב חיובי על מנת לקדם חיים מאושרים מיותר. כבר לא עוסקים ב"מחלות" ובבעיות אלא בגילוי החוזקות ושיפור או שימור המצב הקיים.

העצמה אישית היא מדרגה בסולם האימון האישי

ככלל, המתאמנים שלי הם אנשים שלמים, חזקים, מסוגלים, בעלי חוסן נפשי וזאת נקודת הפתיחה של תהליך האימון האישי.

אני אאתר, יחד עם המתאמן או המתאמנת, את החוזקות הבולטות שלו או שלה, נמצא את החיובי, נאתר ונדרג את הערכים המובילים (מה שיסייע לנו למצוא קונפליקטים או פערים רגשיים), נאתר את דפוסי ההתנהגות המעכבים ונתווה דרכי פעולה מקדמים, נחתור למצוינות, להכרת תודה, לחיזוק הדימוי העצמי, ולהצלחה.

כלים להעצמה אישית וחשיבה חיובית

כאשר מתאמנים פונים במטרה להשגת שינוי או העצמה אישית ואף מתאמנות שמחפשות סדנת העצמה נשית, אני דואגת לכך שהם יכירו ביכולותיהם, בערכם העצמי ובחוזקות הייחודיות לכל אחד מהם. בין הכלים שאני איעזר בהם לצורך כך יכולים להיות:

  1. סט החוזקות המקצועיות – על פי מכון גאלופ (מכון מחקר מהמובילים בארצות הברית).
  2. שאלון אינטליגנציות מרובות – על פי פרופ' הווארד גרדנר (אוניברסיטת הרווארד).
  3. חוזקות החותם – של הפסיכולוגים סליגמן ופיטרסון (חוזקות VIA).

במקרים בהם פנו אלי מתאמנים בעקבות משבר שהם חווים או חוששים ממנו, אני בוחנת היטב את המצב ויחד עם המתאמן או המתאמנת אנחנו מגדירים את היעד ואני מתאימה את הכלי הנכון והמתאים לכל אחד מהם.

כאשר אנחנו נאלצים להתמודד עם אבל או אובדן (כגון - מותו של אדם קרוב, גירושין, וכדומה) נוכל להיעזר במודל חמש השלבים של קובלר ורוס.

בכל מקרה, אנחנו נחתור להשבת האופטימיות והתקווה.

אושר והצלחה

כאשר אנחנו מאושרים, אנחנו מיישמים רגשות חיוביים, עוסקים בתחומים בהם אנו טובים, חיים במעורבות ועניין, מרגישים בעלי משמעות וחשים סיפוק ומלאות, כפי הנראה אנחנו נהיה גם מצליחים.

ככל שנהיה יותר מצליחים בעיני עצמנו (ופה אני מדגישה, מוצלחים בעיני עצמנו), כך נהיה מאושרים יותר בחיינו.

גם אושר וגם הצלחה הם סובייקטיביים לחלוטין לכל אדם, וזו הדרך החכמה לקיים אותם.

 

המסקנה שלי היא, כי אושר והצלחה קשורים זה בזה ומניעים זה את זה. ההצלחה והאושר נמצאים בחיינו לפי בחירתנו, וחשוב כי ייבחנו בעיניים הפרטיות שלנו, ולא בעיני אף אחד אחר מלבדנו.